loading...

مدیریت پروژه های ساختمانی

بازدید : 401
جمعه 30 خرداد 1399 زمان : 13:57

همه‌ی ما در خانه‌هایی امن و راحت زندگی می‌کنیم و معمولاً وقتی به یک ساختمان قدم می‌گذاریم که ساختمان کاملاً ساخته شده است؛ اما شاید بسیاری از ما درباره‌ی چگونگی ساخت و ساز خانه اطلاعی نداشته باشیم. شاید برای بسیاری از ما این سؤال وجود داشته باشد که مراحل ساخت ساختمان چه هستند و در هر مرحله چه کارهایی باید انجام داد. بسیاری از کسانی که مالک یک زمین هستند، به دلیل آن که همواره از وارد شدن به مراحل ساخت و ساز ترس‌های مبهمی دارند، هیچ‌گاه به فکر ساخت یک ساختمان در زمین‌شان نمی‌افتند. در این مقاله قصد داریم مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد را برای شما توضیح دهیم. از بتن‌ریزی و آرماتوربندی و ساخت اسکلت فلزی و …

فاز اول؛ اجرای سازه ساختمان
برای درک بهتر اجرای یک سازه سعی کرده‌ایم که این مطلب را به سه فاز اصلی به صورت اجرای سازه ساختمان ، اجرای تاسیسات و خدمات و در نهایت اجرای نماکاری و طراحی دکوراسیون داخلی تقسیم کنیم. طبیعتاً در هر کدام از این فازها، چند مرحله از اجرای پروژه صورت می‌گیرد که روند اجرایی فاز اول آن شامل مراحل زیر می‌شود.
گرفتن پروانه ساخت
بعد از تصمیم گیری در مورد اجرای سازه و ساختن یک ساختمان به صورت مسکونی یا تجاری، لازم است که مجوزهای لازم از جمله پروانه ساخت دریافت شود. این پروانه به شما اجازه می‌دهد که در محیط شهری به ساخت و ساز بپردازید و از برخی امکانات آنها استفاده کنید. مدارک مالکیت و مواردی مانند سند زمین و مشخصات هویتی و همچنین تعیین کردن یک مهندس ناظر، از مواردی هستند که برای گرفتن پروانه ساخت نیاز خواهید داشت.
گودبرداری
به محض گرفتن پروانه ساخت، می‌توانید روند ساخت و ساز خود را شروع کنید و در اولین مرحله باید گودبرداری و پی کنی را انجام دهید. در نقشه اولیه که توسط مهندس سازه تهیه شده است، مشخص می‌شود که تعداد طبقات ساختمان به چه صورت است و باید فونداسیون آن با چه طول و عرضی اجرا شود. هرگز در نحوه اجرای فونداسیون دخالت شخصی نداشته باشید.
زمانی که پی کنی و گودبرداری زمین ساخت و ساز به پایان رسید، لازم است که وضعیت آن را از لحاظ استحکام مورد بررسی قرار دهید. این موضوع نیز باید توسط مهندس سازه انجام گیرد و در صورت نیاز به شما اعلام می‌شود که نیاز به چه سبکی از مقاوم سازی خواهید داشت. حتی ممکن است با توجه به شرایط زمین، از شما خواسته شود که یک یا دو ردیف دیوار سنگی ایجاد کنید تا از لحاظ استحکام زمین اطمینان حاصل شود.
پیاده کردن پی‌ها و مگر
نترسید! مگر یا پیاده کردن پی‌ها یک فرایند مهندسی پیچیده نیست و تنها اسم آن کمی عجیب به نظر می‌رسد. زمانیکه گودبرداری به پایان می‌رسد، لازم است که برای مقاوم سازی و همچنین تراز کردن سطح داخلی پی، از یک بتن با محتوای سیمان پایین استفاده کنید که به عنوان مگر شناخته می‌شود. بتن مگر برای بالا بردن کیفیت اجرای فونداسیون و راحتی در آرماتور بندی ساختمان مهم است.
آرماتوربندی فونداسیون
تا اینجای کار با یک یا چند ردیف پی ساختمانی آماده شده از قبل مواجه هستید که تمامی نکات و اصول مهندسی بر روی آنها پیاده شده است. در این مرحله مهندس سازه و مهندس ناظر از شما می‌خواهد که فرایند آرماتوربندی فونداسیون را انجام دهید. در این مرحله، به شما گفته می‌شود که از چه حجمی از میلگردها و با چه قطری استفاده کنید. هر چه تعداد طبقات ساختمان شما بیشتر باشد، تراکم و قطر میلگردها در آرماتور بندی فونداسیون نیز بیشتر خواهد بود. اگر تجربه کافی در این زمینه را ندارید، بهتر است اجرای آن را به گروه‌های پیمانکاری واگذار کنید.
آرماتور بندی فونداسیون و دیوار ساختمان
در این مرحله می توانید از این محصول استفاده کنید:
بلوک سبک لیکا دیواری سه سوراخه
قالب بندی فونداسیون
اجرای فونداسیون و آرماتور بندی آن با قالب گذاری و بتن ریزی به پایان می‌رسد. از طرفی دیگر، تماس مستقیم بتن با خاک باعث می‌شود که رطوبت آن هرچه سریعتر خارج شده و کیفیت بتن از دست برود. مهندسین سازه برای این مرحله از قالب‌های فلزی یا قالب‌های چوبی استفاده می‌کنند که هم از خروج بتن و آب سیمان جلوگیری می‌کند و هم شکل اولیه فونداسیون حفظ می‌شود. البته اگر فونداسیون شما به صورت عمقی اجرا می‌شود، می‌توانید دیواره‌های خاکی را با کیسه‌های نایلونی بپوشانید و به عنوان قالب از آنها استفاده کنید.
بتن ریزی
آخرین مرحله اجرای فونداسیون ساختمان را بتن ریزی آن شامل می‌شود. در این مرحله، بعد از چیدن آرماتور و قرار دادن قالب‌ها، لازم است که فضای آنها با استفاده از بتن پوشش داده شود. معمولاً در این مرحله از بتن آماده استفاده می‌شود که کیفیت و نوع آن از قبل تعیین شده است. ویبره زدن برای از بین بردن تخلخل و حباب هوا و همچنین افزودن برخی افزودنی های بتن برای جلوگیری از تأثیر شرایط محیطی، مواردی هستند که در این مرحله به شما کمک خواهد کرد.
ساخت و اجرای اسکلت فلزی
هنگام اجرای فونداسیون و آرماتور بندی آن، باید این نکته پیش‌بینی شود که اسکلت فلزی ساختمان به چه صورت است. اگر قرار است که از اسکلت فلزی در مورد آن استفاده شود، باید صفحه ستون و پایه‌های آن در بدنه فونداسیون قرار گیرد و همزمان با بتن ریزی، فرایند تنظیم کردن آنها نیز انجام شود. در مراحل بعدی با استفاده از جرثقیل و فرآیند جوشکاری، به راحتی می‌توان اجرای اسکلت فلزی را انجام داد. البته قرار گیری تمامی قسمت‌های این اسکلت باید تحت نظارت مهندس ناظر و تحت کنترل مهندس سازه انجام گیرد.
ساخت و اجرای اسکلت بتنی
اما، ممکن است انتخاب شما برای اجرای اسکلت ساختمان، استفاده از بتن و آرماتور بندی است. در این صورت باید با تهیه میلگرد و بتن آماده مورد نیاز، به ترتیب قالب گذاری و بتن ریزی ستون‌ها، قالب گذاری و بتن ریزی سقف‌ها و اجرای هر کدام از طبقات پروژه را به صورت مجزا انجام دهید. از لحاظ مهندسی و هزینه، اسکلت‌های بتنی گزینه مناسبی به شمار می‌رود، اما زمان اجرای آن نسبت به اسکلت‌های فلزی بیشتر است.
ساخت و اجرای اسکلت بتنی ساختمان
در این مرحله می توانید از این محصولات استفاده کنید:
بتن آماده
بتن آماده مقاومت فشاری C30
بتن آماده
بتن آماده مقاومت فشاری C50
اجرای سقف
اجرای سقف نیز از لحاظ فرآیندها و ابزارهای استفاده شده، تقریباً مشابه با اجرای کف ساختمان است؛ با این تفاوت که در اجرای سقف، حد فاصل بین آرماتورها با استفاده از تیرچه یا سایر وسایل سقف پوشش داده می‌شود. در مورد اجرای سقف گزینه‌های مختلفی مانند سقف تیرچه و بلوک، سقف تام، سقف یوبوت، سقف کوبیاکس و سقف تیرآهن در اختیار دارید که در مطالب مختلف به نحوه اجرای آنها و معرفی مدلهای مختلف آنها پرداخته‌ایم.
اجرای سقف ساختمان
در این مرحله می توانید از این محصول استفاده کنید:
نحوه اجرای سقف تام
سقف تام
دیواری چینی (بیرونی و داخلی)
آخرین مرحله از فاز اولیه اجرای ساختمان را دیوار چینی بیرونی و داخلی آن شامل می‌شود. در پروژه‌هایی که از اسکلت فلزی یا بتنی به عنوان بدنه اصلی آنها استفاده می‌شود، چیدن دیوارها و استفاده از سفال بسیار راحت است و نیازی به دقت بالا برای تنظیم کردن بلوک یا آجر نیست. برای اجرایی دیوارها می‌توانید از سفال، بلوک‌های سبک، دیوارهای پیش ساخته و یا آجر استفاده کنید.
فاز دوم؛ اجرای تاسیسات و خدمات ساختمان
تا این مرحله از کار، می‌توانید ادعا کنید که بخش سنگین اجرای ساختمان را به پایان رسانده‌اید و از این مرحله به بعد وارد برخی کارهای تخصصی خواهید شد که احتمالاً برخی از آنها را بتوانید خودتان انجام دهید. اجرای تاسیسات و خدمات در یک سازه از برخی مراحل ساده‌ی ابتدایی و تعدادی مراحل پیچیده و تخصصی تشکیل شده است:
نصب دودکش، هواکش و سیستم فاضلاب
در مورد اجرای ساختمان برخی از موارد حقیقتاً ضروری هستند؛ یعنی اگر چه به طور مستقیم بر استحکام و پایداری آن تأثیر ندارند، اما به طور مستقیم با زندگی افراد مستقر در آن در ارتباط است. نصب دودکش به شکل استاندارد برای سیستم‌های حرارتی، نصب هواکش برای ایجاد هوای مطبوع در فضای داخلی ساختمان‌ها و همچنین استفاده از سیستم فاضلاب برای حمام و سرویس بهداشتی از این موارد هستند که توصیه ما این است آنها را به افراد متخصص واگذار کنید.
لوله کشی گاز
لوله کشی گاز باید توسط افراد حرفه‌ای و شرکتهای دارای مجوز از طرف اداره گاز انجام شود. این مورد وقت چندانی نمی‌گیرد و ممکن است در یک فرایند یک یا دو روزه به پایان برسد. به هیچ وجه در این مورد دخالت نکنید و اجازه دهید که مسئولین شرکت تمامی مراحل آن را انجام دهند تا از ایمن بودن سازه خود اطمینان حاصل کنید.
لوله کشی فاضلاب
کسانی که با گیر کردن فاضلاب منزل و دردسرهای بی نهایت آن مواجه شده باشند، اجرای این مرحله را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند که باید نهایت تلاش خود را در حفظ کیفیت اجرای این مرحله به کار گیرند. پیدا کردن مسیر درست و مناسب برای عبور فاضلاب بدون گیر کردن آن، کاری تجربی است و بهتر از آن را به پیمانکار واگذار کنید.
لوله کشی برق و سیم کشی
برق کشی و سیم کشی ساختمان را باید به دو مرحله تقسیم کنیم. مرحله‌ی اول، لوله کشی است که مشخص می‌کند سیم های ساختمان از چه محلی عبور می‌کند. این لوله‌ها، علاوه بر نقش هدایت سیم به قسمتهای مختلف، وظیفه حفاظت از آن را نیز بر عهده دارند. اگر در این کار تجربه دارید، می‌توانید این مرحله را به منظور کاهش هزینه‌ها خودتان انجام دهید.
اجرای تاسیسات و آتش نشانی
معمولاً در پروژه‌های ساختمانی یک محل مشخص برای تأمین آب و مقابله با آتش‌های احتمالی در نظر گرفته می‌شود. حتی ممکن است در همین ابتدا نیز محل قرار گیری کپسول آتش نشانی در نظر گرفته شود. انتخاب محل قرارگیری این تاسیسات نیاز به تجربه بالا در این زمینه دارد و بهتر است که از پیمانکار بخواهید این مورد را بر عهده بگیرد.
اجرای آهن کشی جای آسانسور
معمولاً برای ساختمانهایی که تعداد طبقات آنها به سه یا بیشتر می‌رسد، از آسانسور استفاده می‌شود که نوع و ظرفیت آن به نوع ساختمان و کاربری آن بستگی دارد. در هر صورت، اگر قصد دارید در پروژه خود از آسانسور استفاده کنید، باید ابتدا چارچوب آسانسور را به کمک آهن آماده کنید و سپس اتاقک آن را نصب کنید. تمامی مراحل اجرای آهن کشی و نصب اتاقک آسانسور توسط شرکت‌های مرتبط با آن اجرا می‌شود.
کف سازی طبقات
کف سازی طبقات در مورد پروژه‌هایی که از چندین طبقه تشکیل شده است بسیار مهم است و معمولاً در دو مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله اول، از روشهای عایق بندی مختلف مانند پوشش‌های مایع یا ایزوگام برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به طبقه‌های زیرین استفاده می‌شود. در گام دوم نوبت به شیب بندی و مشخص کردن مسیر عبور اتصالات مختلف می‌رسد که معمولاً از پوکه ساختمانی برای این منظور استفاده می‌شود.
نصب چارچوب درب و پنجره
کار دیگری که در دسته نصب تاسیسات قرار می‌گیرد و حتی می‌توانید خودتان آن را انجام دهید، نصب چهارچوب درب و پنجره است. اینکه چرا این دو مورد در این مرحله نصب می‌شوند، به مراحل بعدی بر می‌گردد که با استفاده از گل و گچ و همچنین گچ کاری فضای مشترک آنها پوشش داده شده و از این طریق بدنه آن‌ها درون گچ قرار می‌گیرد. بنابراین هم ظاهر مناسبی دارند و هم از استحکام کافی برخوردارند.
گل و گچ و گچ کاری
بعد از نصب تاسیسات مختلف و اجرای مواردی مانند سیم کشی و لوله کشی، لازم است که تمام سطح داخلی ساختمان پوشش داده شود و برای ظریف کاری و نازک کاری آماده شود. بهترین پوشش ممکن، گل و گچ است که هم در برابر انتقال گرما و صدا به صورت عایق عمل می‌کند و هم سطح دیوارها را به صورت یکنواخت و صاف در می‌آورد. به نظر می‌رسد که خود شما گزینه خوبی برای اجرای این مرحله نیستید و باید به سراغ گچ کار معمار بروید.
سیمان کاری
تنها بخشی که در این فاز باقی مانده است، سیمان کاری فضای بیرونی ساختمان و برخی از بخش‌های داخلی آن است. سیمان کاری برای بالا بردن استحکام سازه و همچنین جلوگیری از نفوذ رطوبت مناسب است. بنابراین سعی می‌شود که در فضای داخلی حمام و سرویس بهداشتی نیز از این گزینه استفاده شود. اگر مطمئن هستید که این سیمان کاری با یک لایه دیگر پوشش داده می‌شود، بهتر است خودتان آن را انجام دهید و در هزینه آن صرفه جویی کنید. نمونه‌های مختلفی از مصالح مورد نیاز برای اجرای این فاز در دو بخش تاسیسات ساختمان و سازه ساختمان فروشگاه ما قرار داده شده است که می‌توانید اطلاعات فنی آنها را مطالعه کنید.
فاز سوم؛ ظریف کاری و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
در صورتی که مراحل ذکر شده فوق را به طور کامل و به ترتیب انجام داده باشید، الان با یک ساختمان نیمه کاره مواجه هستید که باید کارهای مربوط به ظریف کاری و طراحی دکوراسیون داخلی آن را انجام دهید. این کارها شامل کار بر روی کف، دیوارها و سقف می‌شود و لازم است که قسمت‌های دیگری به ساختمان اضافه شود.
کاشی و سرامیک کاری
برای زیبا سازی فضای داخلی اولین گزینه استفاده از کاشی و سرامیک است. کاشی‌ها برای پوشش دادن دیوارهای حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه به کار برده می‌شوند که انتخاب آنها بر عهده شماست. برای کف ساختمان نیز می‌توانید از سرامیک استفاده کنید که با توجه به محل نصب آنها، ممکن است از مدل‌های متفاوتی استفاده کنید. سرامیک‌های سایز بزرگ برای پوشش دادن فضای داخلی اتاق نشیمن و سرامیک‌های معمولی برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب هستند.
اجرای نمای ساختمان
نمای ساختمان به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. معمولاً برای بخش نمای خارجی از سنگ و های مختلف مانند سنگ تراورتن، سنگ مرمر یا سنگ دهبید استفاده می‌شود و یا حتی ممکن است از آجر نما برای این کار بهره برده شود. اما برای نمای داخلی، برخی به استفاده از گچ معمولی بسنده می‌کنند و برخی نیز ترجیح می‌دهند که از سرامیک‌های سایز بزرگ یا انواع سنگهای ساختمانی استفاده کنند. در هر صورت انتخاب مدل آنها بر عهده شماست و چینش و اجرای آنها بر عهده مهندس معمار.
اجرای نمای ساختمان
در این مرحله می توانید از این محصولات استفاده کنید:
سنگ دهبید | فروشگاه اینترنتی تجهیزات ساختمان به تام
سنگ دهبید
سرامیک اسلب BTPS08010 90x180
سرامیک
گچ کاری و نازک کاری
گچ کاری و نازک کاری بخش داخلی ساختمان معمولاً بعد از نصب کاشی و سرامیک انجام می‌شود. با کمک این مصالح کلیه ضعف ها و مواردی که امکان استفاده از کاشی و سرامیک وجود ندارد، پوشش داده می‌شود و از لحاظ زیبایی به بخش‌های داخلی آن کمک می‌شود. معمارهای گچکار برای این گزینه بهترین انتخاب هستند و بهتر است که خود را درگیر این کار نکنید.
نصب کابین آسانسور
نصب کابین آسانسور به عنوان یکی دیگر از مراحل نازک کاری و اجرای فاز سوم ساختمان شناخته می‌شود. انتخاب کابین و آسانسور معمولاً با توجه به تعداد افراد پیش بینی شده در ساختمان و همچنین میزان رفت و آمد آنها صورت می‌گیرد. در ضمن بودجه نهایی پروژه نیز در آن تأثیر گذار است. نصب کابین آسانسور توسط شرکت‌های ارائه دهنده این محصولات انجام می‌گیرد.
اجرای کابینت آشپزخانه
اجرای کابینت آشپزخانه و کابینت سرویس بهداشتی به عنوان یکی از آخرین مراحل اجرای بخش داخلی آنها در نظر گرفته می‌شود. برای اجرای کابینت گزینه‌های مختلفی از دو سبک دکوراسیون سنتی و دکوراسیون مدرن در اختیار دارید که با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان، می‌توانید یکی از مدل‌های آن‌ها را انتخاب کنید. البته در مورد انتخاب نوع کابینت باید با طراح دکوراسیون داخلی منزل خود مشورت کنید از تیم‌های آنها کمک بگیرید.
نصب چینی آلات بهداشتی
نصب کاسه روشویی، نصب توالت فرنگی و سنتی، و نصب فلاش تانک مواردی هستند که در این فاز باید در مورد سرویس بهداشتی و حمام انجام دهید. انتخاب چینی آلات بهداشتی باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی انجام گیرد و برای نصب آنها از تیم‌های حرفه‌ای کمک بگیرید. البته با کمی دقت و با مطالعه مطالب راهنمای نصب کاسه روشویی در وبلاگ ما خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.
نصب چینی آلات بهداشتی ساختمان
در این مرحله می توانید از این محصولات استفاده کنید:
وان حمام
روشویی آسپین حصیری
کابینت روشویی آسپین 60 حصیری
نصب درب ورودی داخلی و ورودی ساختمان
اگر وسایل و ابزارهای فوق را نصب کرده باشید، زمان آن فرا رسیده است که از آنها مراقبت لازم داشته باشید و روشهای نگهداری از آنها را اجرا کنید. برای این کار باید نسبت به نصب درب ورودی داخلی و ورودی ساختمان اقدام کنید. با توجه به اینکه در مراحل قبلی، چارچوب پنجره و درب‌ها را نصب کرده‌اید، در این مورد کار سختی نخواهید داشت و خودتان می‌توانید آنها را نصب کنید.
نصب کمدهای دیواری
نصب کمد دیواری برای بالا بردن فضای ذخیره سازی در اتاق‌ها مهم است و می‌تواند بسیاری از وسایل ما را پوشش دهد. انتخاب کمد دیواری به فضای داخلی ساختمان و همچنین به تعداد افراد ساکن در آن بستگی دارد. در حقیقت ما نمی‌توانیم به صورت دلخواه نسبت به نصب آنها اقدام کنیم و باید با نصاب‌های حرفه‌ای مشورت کنیم تا پیشنهاد ایده آلی به ما بدهند. در این مورد، نقش ما بیشتر انتخاب طرح و رنگ آن است و اجرا و نصب کمد دیواری بر عهده گروه‌های نصاب آنهاست.
نقاشی و دکوراسیون داخلی
الان شما یک ساختمان کامل با تجهیزات کامل و جدید در اختیار دارید و تنها ممکن است اعضای خانواده از شما بخواهند که برخی از قسمت‌های داخلی آن را نقاشی کنید و یا دکوراسیون داخلی آنها را تغییر دهید. در مورد نقاشی ساختمان، باید با توجه به اتاق‌های مشخص شده برای هر کدام از اعضای خانواده، یک سبک خاص را انتخاب کنید. اما در مورد دکوراسیون داخلی ابتدا باید تصمیم بگیرید که از سبک سنتی یا از سبک مدرن استفاده کنید. در نهایت با توجه به سبک انتخابی، مواردی مانند سرویس مبلمان، پرده‌ها، فرش، و سایر تجهیزات دکوری منزل را انتخاب کنید.
در پایان دیدن چند فیلم کوتاه ار ساختمان سازی خالی از لطف نیست :

برچسب ها ساخت آپارتمان ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 357
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 100
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1416
  • بازدید ماه : 805
  • بازدید سال : 4376
  • بازدید کلی : 14872
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی